Sprawdź swoje podejrzenia – Test AQ

Trafiłeś/-aś prawdopodobnie na tę stronę ponieważ podejrzewasz u siebie lub kogoś na kim Ci zależy trudności ze spektrum autyzmu. Test AQ jest skutecznym narzędziem przesiewowym w diagnozie Zespołu Aspergera. Może być używany przez młodzież i dorosłe osoby jak i wypełniany przez rodziców w imieniu swych synów/córek.

Autorem testu znanego jako Autism Quotient lub AQ Test jest Simon Baron-Cohen i naukowcy z Cambridge Autism Research Centre. Celem testu jest szybkie wyłonienie osób do formalnego procesu diagnostycznego w kierunku zaburzeń ze spektrum autyzmu. Wypełnienie testu zajmuje ok. 7min. Obejmuje stwierdzenia z różnych obszarów życia danej osoby: komunikacji, kontaktów społecznych, wyobraźni, zwracania uwagi na szczegóły i tolerancji na zmiany. Te aspekty są głównymi wyznacznikami diagnozy ze spektrum autyzmu. Zespół Aspergera u kobiet wyraża się inaczej niż u mężczyzn, test zachowuje jednak efektywność diagnostyczną. Przeciętny wynik dla kobiet z Zespołem Aspergera jest z reguły o ok. 5 punktów wyższy niż dla mężczyzn.

Na koniec testu uzyskasz wynik, który może być użyty do określenia prawdopodobieństwa zaburzeń ze spektrum autyzmu. Ważne by wiedzieć, że wynik Testu AQ nie zastępuje formalnej diagnozy nozologicznej a jedynie wykazuje potrzebę kontaktu z zespołem diagnostycznym.

Jeśli jesteś gotowy/-a, wypełnij test.

1. Wolę robić coś razem z innymi niż samemu.

2. Wolę wykonywać czynności zawsze w ten sam sposób.

3. Gdy próbuję sobie coś wyobrazić, bez trudności tworzę sobie obraz tego w umyśle.

4. Często jestem czymś tak bardzo pochłonięty/a, że zapominam o innych sprawach.

5. Często zauważam nawet ciche dźwięki, których inni nie słyszą.

6. Zwykle zauważam numery tablic samochodów lub podobne ciągi informacji.

7. Inni ludzie często mówią mi,że to co właśnie powiedziałem/am było niegrzeczne, chociaż ja tego nie dostrzegam.

8. Kiedy czytam jakąś historię, mogę z łatwością wyobrazić sobie jej bohaterów.

9. Fascynują mnie daty.

10. Będąc w grupie, potrafię z łatwością śledzić rozmowy kilku osób równocześnie.

11. Dobrze się czuję będąc z innymi ludźmi.

12. Mam tendencję do dostrzegania szczegółów, których inni nie widzą.

13.Wole raczej pójść do biblioteki niż na imprezę/ przyjęcie.

14. Z łatwością wymyślam różne historie.

15. Bardziej pociągają mnie ludzie niż rzeczy.

16. Mam wyraźnie określone zainteresowania i złości mnie, kiedy nie mogę ich realizować.

17. Lubie towarzyskie pogaduszki.

18. Kiedy coś mówię, innym ludziom nie zawsze łatwo jest coś wtrącić.

19. Fascynują mnie liczby.

20. Kiedy czytam jakąś opowieść, trudno mi odgadnąć intencje jej bohaterów.

21. Czytanie beletrystyki nie sprawia mi szczególnej przyjemności.

22. Nawiązywanie nowych przyjaźni sprawia mi trudność.

23. Nieustannie zauważam, że różne rzeczy układają się według powtarzających się schematów, wzorów.

24.Wolałbym/ałabym raczej pójść do teatru niż do muzeum.

25. Nie denerwuje mnie, gdy mój codzienny rozkład zajęć zostaje zakłócony.

26. Często zauważam, że nie wiem, jak podtrzymać rozmowę.

27. Z łatwością odczytuję treści zawarte „miedzy wierszami", gdy ktoś do mnie mówi.

28. Zwykle koncentruję się bardziej na całym obrazie niż na drobnych szczegółach.

29. Nie jestem zbyt dobry/a w zapamiętywaniu numerów telefonów.

30. Zwykle nie zauważam drobnych zmian w jakiejś sytuacji lub w czyimś wyglądzie.

31. Potrafię zauważyć, że osoba, która mnie słucha staje się znudzona.

32. Potrafię robić kilka rzeczy równocześnie.

33. Gdy rozmawiam przez telefon, nie jestem pewny/a, kiedy nadchodzi moja kolej, żeby mówić.

34. Lubię robić różne rzeczy spontanicznie.

35. Często jako ostatni/a rozumiem sens dowcipu.

36. Potrafię z łatwością odgadnąć, co ktoś myśli lub czuje, po prostu patrząc na jego twarz.

37. Potrafię bardzo szybko powrócić do czynności, którą coś mi przerwało.

38. Dobrze sobie radzę z towarzyskimi pogaduszkami.

39. Ludzie często zwracają mi uwagę, że rozmawiam nieustannie mówię na ten sam temat.

40. Kiedy byłem/am mały/a przyjemność sprawiały mi zabawy z innymi dziećmi, w których trzeba było coś udawać.

41. Lubię zbierać informacje na temat kategorii, do których należą różne rzeczy (np.: marek samochodów, gatunków ptaków, rodzajów pociągów, roślin i innych).

42. Trudno jest mi wyobrazić sobie, jakby to było być kimś innym.

43. Lubię starannie planować wszystkie zajęcia, w jakich biorę udział.

44. Lubię spotkania towarzyskie

45. Rozpoznawanie intencji innych ludzi sprawia mi trudność.

46. Nowe sytuacje wywołują we mnie niepokój.

47. Lubie poznawać nowych ludzi.

48. Jestem dobrym dyplomatą.

49. Nie jestem zbyt dobry/a w zapamiętywaniu dat urodzin innych osób.

50. Z łatwością bawię się z dziećmi w zabawy wymagające udawania.

S.Baron-Cohen, S.Wheelwright, R.Skinner, J.Martin & E.Clubley (1993-2001). The Autism-Spetrum Quotient (AQ), Autism Research Centre, University of Cambridge, UK; (J Autism Dev Disord, 2001, 31: 5-17); (Wersja polska: E.Pisula (2010), Uniwersytet Warszawski, Wydział Psychologii, Email: ewa.pisula@psych.uw.edu.pl; A.Rynkiewicz, I.Łucka (2010), Gdański Uniwersytet Medyczny, Klinika Psychiatrii Rozwojowej, Zaburzeń Psychotycznych i Wieku Podeszłego, Oddział Dziecięco-Młodzieżowy, Email: kpsych@gumed.edu.pl